Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flyghaveriet vid Kumlainte utrett före nyår

Efter flyghaveriet utanför Kumla, med en Cessna 206, i augusti undersöker nu Statens Haverikommission motorn i flygplanet.

Annons

Amerikanska haverikommissionen är också inkopplad eftersom motorn tillverkats i USA.

Undersökningen pågår på en verkstad i Stockholmstrakten med specialiserad personal och med personal från haverikommissionen närvarande.

– Vi är med vid hela undersökningen av motorn. Representanter från USA har också möjlighet att delta. Utredningen underlättas av att vi vet att olyckan berodde på någon form av motorfel men vi är ändå långt från svaret. Allt ska vara undersökt i minsta detalj innan vi kan dra slutsatser, säger kommissionens ordförande Göran Roswall.

Tror du ni hittar felet?

– Vi hittar svaret i 98 procent av fallen. I de fall vi inte gör det handlar det oftast om ett utbränt plan där möjligheten till felsökning är mycket begränsad. Orsaken har helt enkelt brunnit upp.

I planet fanns, förutom piloten, fyra personer som skulle hoppa fallskärm. Hoppen skulle göras nära Örebro flygplats. Efter en stunds flygning, och på 1 200 meters höjd, hördes oljud i motorn. Fallskärmshopparna hoppade där de befann sig och piloten började nödlandningen som slutade på en åker mellan Åbytorp och Byrstakorsningen. Ingen människa skadades.

Vad kan motorfelet ha berott på?

– Vi undersöker allt. Det kan ha med bränsleförsörjningen att göra, eller en teknisk process av något slag. Men det är bara spekulationer. Orsaken går inte säga något om innan utredningen är gjord.

Göran Roswall säger att eftersom olyckan inte orsakade något dödsfall eller allvarlig personskada kan utredningen begränsas.

– Men före nyår är den inte klar.

Hur läggs arbetet upp, förutom undersökningen av motorn?

– Vi intervjuar piloten och de som haft hand om service och tillsyn av planet. Vi har också regelbunden kontakt med USA, både med tillverkaren av motorn och haverikommissionen. När undersökningarna är klara gör vi sammanställningar som andra berörda får ge synpunkter på, bland andra kommissionen i USA.

Mer läsning

Annons