Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Företag anmäls för nakenreklam

En man med rosa klocka fick Örebro rättighetscentrum att se rött.
Anledning: han var naken.

Annons
Det var den här i bilden, i sitt orginalutseende, som fick Örebro rättighetscenter att anmäla Triwa Watches för könsdiskriminering.

På en reklambild från svenska klocktillverkaren Triwa spänner en naken man sina muskler, och på handleden har han en liten rosa klocka. Nu har Örebro rättighetscentrum anmält företaget till Reklamombudsmannen.

– Även män påverkas negativt av orealistiska kroppsideal. Därför är det viktigt att sådana här bilder tas på allvar, säger Vida Paridad, ansvarig för projektet Reko reklam.

Rättighetscentrum menar att bilden är könsdiskriminerande eftersom den nakna mannen saknar koppling till produkten, och att han reduceras till ett sexobjekt.

Triwa skriver på sin hemsida att marknadsföringen ska vara lekfull och opretentiös.

– Vi tycker att Triwa har en oansvarig syn på marknadsföring. Reklammakare får inte bortse från de konsekvenser som sådana här bilder kan få, säger Vida Paridad.

Mer läsning

Annons