Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

IT-fiaskot kostade länsborna 11 miljoner

Företaget lovade, men kunde inte leverera. Trots det fortsatte landstinget att betala.
11 miljoner kronor senare kallar personaldirektör Maria Åkesson affären ett misslyckande.
– Jag kan inte försvara det här, säger hon.

Annons

200 000 kronor. Så mycket hade IT-affären kostat enligt uppgift från personaldirektör Maria Åkesson i mars förra året. Nu kan NA visa att summan är betydligt högre. Efter att ha tagit del av hundratals fakturor visar det sig att kostnaderna rusat i väg. Beloppet uppgår till drygt 11 miljoner kronor. Pengar man aldrig fick valuta för.

Örebro läns landsting

behövde ett nytt IT-system för personallöner och scheman. Det tidigare var föråldrat. Valet av leverantör föll, efter upphandling, på Agresso AB – ett företag utan tidigare erfarenhet av liknande uppdrag i Sverige. Systemet skulle vara modernt och uppfylla landstingets krav på funktionalitet.

– Agresso sa att de kunde leverera det vi ville ha och vi litade på dem, säger landstinget personaldirektör och systemägare, Maria Åkesson.

Men någon produkt

kom aldrig. Ändå fick avtalet löpa på. Från att avtalet slöts under hösten 2007, tills att det sades upp i januari 2010, betalade landstinget totalt ut 11 miljoner kronor till företaget, som aldrig lyckades möta kraven eller leverera i tid. Landstinget hotade vid flera tillfällen att begära vite för försenad leverans. Hoten visade sig vara tomma. Några pengar krävdes aldrig tillbaka.

– Om man begär vite har man gått ganska långt. Då har man i princip avbrutit samarbetet, och det ville vi inte göra, säger Maria Åkesson.

Landstinget hoppades

in i det sista på att företaget skulle uppvisa ett fungerande resultat. Men tillslut var man tvungen att avbryta samarbetet. Kvar stod landstinget utan nytt IT-system, med en räkning för ingenting och bara ett halvår på sig att hitta en ny lösning. Trots förlorade skattepengar står Marie Louise Forsberg Fransson (S), ordförande i landstingsstyrelsen bakom affären och har fullt förtroende för hur den sköttes.

– Men vi tar på oss ansvaret, vi har en skyldighet inför medborgarna och det är ett misslyckande. Allt annat vore lögn, säger hon.

Svante Gyrulf (M) satt

i personalpolitiska utskottet och visste inte om att det rört sig om så höga kostnader.

– Siffrorna har varit mörkade. När jag frågat om kostnader för affären har det endast verkat röra sig om interna avgifter, säger han.

Även då Agresso AB bröt mot avtalet valde Örebro läns landsting att inte ta ärendet vidare till domstol. Något som Svante Gyrulf tycker är förvånande:

– 11 miljoner för landstinget är värt att slåss för, säger han.

– Detta är oerhört klantigt skött av styret.

Trots den utdragna och dyra affären väljer Maria Åkesson att ta lärdom av processen i stället för att ångra besluten som togs.

Hade du agerat annorlunda i dag?

– Ja, jag kanske hade avslutat avtalet tidigare. Men vi har lärt oss av det här även om det var en dyrköpt erfarenhet.

Fotnot: Vi har sökt Agresso AB som valt att inte kommentera mer än att de hållit sin del av avtalet.

Mer läsning

Annons