Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Mikaelskolans rykte är oförtjänt dåligt”

Mikaelskolan har tappat elever. En del av skolan ska lämnas. Men den nya rektorn Kjell-Arne Sjönneby låter sig inte nedslås av det utan vill satsa framåt.

Annons

På senare år har Mikaelskolan tappat elever och blivit en så kallad frånvalsskolan. Kjell Arne Sjönneby har varit rektor i en månad ungefär och han tycker att skolan har oförtjänt dåligt rykte.

– I grunden är det en bra skola. Det finns professionella och behöriga lärare och flera utvecklingsprojekt, men det spelar ingen roll eftersom snacket på stan är att det inte är en bra skola, säger han.

Enträget arbete

Nu ska han och skolans personal vända på trenden.

– Det blir inte gjort på en dag. Det finns ingen knapp att trycka på så vänder man alltihopa, utan det är ett enträget arbete. Det arbetet har börjat sedan en månad tillbaka, säger Kjell-Arne Sjönneby.

Han menar att skolan måste bli bättre på marknadsföring. Man måste informera föräldrar och andra om deras sätt att arbeta på ett effektivare och målinriktat sätt.

– Vi arbetar med en vision där trygghet finns med som en del, där det finns en möjlighet att jobba individinriktat så att alla barn får den bästa möjligheten att utvecklas efter sina förutsättningar, där föräldrar är involverade och får en inblick i det här och där eleverna kan få en riktigt bra utbildning, säger Kjell-Arne Sjönneby.

Han är optimist och tror att det går att utveckla skolan. Inte minst på grund av den personal som han nyligen har lärt känna.

”Här vill man”

– Pedagogerna är duktiga och vill göra något. Det vore värre komma till en organisation som inte vill, men så är det inte. Här vill man, säger han.

Att en del av skolans lokaler, B-huset, ska troligen lämnas vill han inte se som ett hinder. Han försöker tvärtom se möjligheterna.

– Jag vill att de som kommer till B-huset kan hjälpa Mikaelskolan att nå målen ytterligare. Jag har varit kontakt med universitetet som kanske kan ha lärarutbildning till en viss del där eller att vi kan samarbeta med ett företag som kan bidrar till verksamheten, som våra elever kan jobba ihop med delvis, säger han.

Mer läsning

Annons