Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nationell larmtelefoni förbereds

Ett nytt nationellt akutnummer ska förhindra att SOS-Alarm får den belastning cent-ralen fick vid torsdagens stora vattenstopp i Örebro.

Annons

Då kom tusentals samtal till nödnummer 112.

– Kommunens information fungerade inte och då ringer folk till 112. Ingen bra lösning eftersom det är ett nödnummer. Samtidigt som jag förstår att människor vill veta, säger Gunnar Bergström, chef för SOS i Örebro län.

Han berättar att en statlig utredning, i samarbete mellan SOS och flera myndigheter, jobbar med ett förslag om ett speciellt telefonnummer att ta till i lägen som det i torsdags.

– Utredningen är klar i oktober. Avsikten är att det ska vara ett nummer som går till SOS-Alarm, kanske vårt stora callcenter. Exakt hur det administreras mellan länen är inte klart. Men jag tror att det blir mycket bra.

Att kommunens information inte fungerade berodde enligt ansvariga främst på teknisk fel på webben.

– Tre personer fanns i beredskap och försökte få ut information på hemsidan. Men tekniken fungerade inte, åskvädret kan ha bidragit. Först sent på kvällen fick vi ut information och då hade problemen pågått sedan klockan 20, säger Tomas Julin, chef för Kundservice VA-frågor.

Kommunens informationschef Margareta Wall säger att hon fick vetskap om vattenproblemen omkring klockan 22.30 och att informationsstaben då satte i gång sitt arbete. Vid 23.30 fanns information på webben.

– Det var naturligtvis för sent.

Borde inte du som informationschef ha fått veta direkt?

– Jo men problemen med webben gjorde att det blev stopp i rutinerna över huvud taget. Vi granskar nu hela förloppet för att få fram vad som gick snett och förhindra upprepning. Eftersom jag inte bor inom kommunens vattennät upptäckte jag inte själv stoppet. Gunnar Bergström berättar att SOS fick information från kommunen om att uppgifter skulle ut i ett VAM-meddelande, ett viktigt meddelande till allmänheten i tv och radio.

– Men meddelandet hänvisade till kommunens webb, i och med att den fungerade först sent på kvällen blev också den informationen försenad.

Presschef Sten Renglin på länsstyrelsen

säger att informationsansvaret låg hos kommunen.

– Det var ett tidsmässigt begränsat avbrott. Är det längre blir vi inblandade. Vi kan också samordna om flera myndigheter är inblandade för att få informationen så rak som möjligt.

Försvarsdirektör Tiina Johansson på länsstyrelsen är positiv till det nationella telefonnummer som utreds.

– Det kan ge snabb information och minskar förhoppningsvis sådan enorm belastning som SOS-Alarm fick i torsdags.

Mer läsning

Annons