Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya bron blev ett nålsöga

För tre månader sedan öppnades Skebäcksbron för all fordonstrafik – men den har redan fått kritik från cyklister och fotgängare.

Annons
Trångt om utrymmet. Skebäcksbron har bara varit öppen för all trafik i tre månader, men får redan hård kritik från fotgängare och cyklister.

Snövallar gör den minimala gång- och cykelvägen över bron ännu smalare. Men det är inte aktuellt att helt stänga bron för de oskyddade trafikanterna?

– Nej, det är framförallt en snöröjningsfråga, svarar Johan Hidman, entreprenadingenjör på Stadsbyggnadskontoret.

– Färska mätningar visar att 80 procent av alla fotgängare och cyklister som passerar över Svartån i Skebäck väljer bron vid Slussen. Endast 20 procent av de oskyddade trafikanterna väljer Skebäcksbron. Det är förmodligen de som bor i Rynninge eller i de norra stadsdelarna, fortsätter han.

Från början skulle det hängas på en gång- och cykelbana när bron öppnades för trafik. Men inför invigningen i september avslöjade NA att det blev för dyrt.

– Politikerna trodde att det skulle gå, men det går inte utan omfattande åtgärder vid anslutningarna vid brofästet, sa Johan Hidman då. Bland annat måste kuren på norra sidan rivas. Det skulle kosta lika mycket som att bygga en ny bro, tillade han. Drygt sju tusen motorfordon väljer nu genvägen mellan norra och östra Örebro. Det spar tid, miljö och avlastar både Österplan och Hamnplan, inte minst i rustningstrafik. Men bron öppnades för allmän trafik innan det fanns någon naturlig anslutning vidare norrut. I dag har trafiken ökat i villa-kvarteren på Norr.

– Tanken är att vi ska leda trafiken till riksväg 50 och Europavägarna 18 och 20 via Bromsgatan och Hovstavägen. Hänvisningsskyltar är beställda och kommer att sättas upp när vädret så tillåter någon gång efter årsskiftet, berättar Johan Hidman.

Han avslöjar också att en ny bil- och cykelväg ska gå från CV:s tidigare centralgrind, mitt emot USÖ, norr om det gamla vattentornet och ut på den nya vägen som förbinder Skebäcksbron med CV-rondellen.

– De vägarna ligger med i förslaget till investeringsbudget som politikerna ska ta i vår, förklarar Hidman.

Den så kallade Gustavsviksbron över järnvägen söder om city har också öppnats under hösten. Även där är skyltningen mot Gustavsvik och Universitetet bristfällig eller rent av felaktig.

– Vi är medvetna om det. Skyltningen över bron kommer att bli tydligare från motorvägen, säger Johan Hidman och berättar att i snitt fyra tusen fordon väljer den bron i dag.

Mer läsning

Annons