Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pengar mot mobbinggår till Örebroföretag

(UPPDATERAD 13:54) Kompiskalender ska dra in pengar för arbete mot mobbning. Men endast tre procent kommer till organisationen Friends – mer hamnar hos Örebroföretaget Pool media.

Annons

Säljföretaget Pool media i Örebro har varit i blåsväder förut. I höstas hade man en kampanj för att dra in pengar till Hem skola. Då hamnade majoriteten av pengarna hos Pool media, och Hem skola valde att avbryta samarbetet när det uppdagades. Nu avslöjar programmet Uppdrag granskning i SVT att Pool media drar in pengar till kompiskalendern där organisationen Friends som jobbar mot mobbning finns med.

Men av pengarna som dras in på kalendern går bara tre procent till Friends. Det betyder att organisationen får 30 kronor för varje tusenlapp som kommer in. Friends har ett 90-konto, och därmed ska man kunna garantera att 90 procent av pengarna som skänks går till ändamålet.

– Vi ger inte ut kalender, utan kompiskalendern ges ut av ett företag och de upplåter plats åt oss. Det har vi varit väldigt noga med i kommunaktionen att kalender inte ges ut av Friends, säger Andreas Drufva, chef för marknad och kommunikation på Friends till Uppdrag gransknings reporter.

Även Pool media slår ifrån sig.

– Vi har aldrig någonsin haft ett avtal med Friends. Företaget Kompiskalendern har anlitat oss för att dra in annonser till kalendern som delas ut gratis på skolor, säger Niklas Falk, vice vd på Pool media.

– Kompiskalendern har gjort en deal med Friends och upplåter åtta sidor till dem. I gengäld får Friends tre procent av intäkterna.

I programmet söker Uppdrag granskning upp Pool media. Företaget vill inte medverka i tv utan accepterar bara skriftliga frågor.

– I förra programmet blev vi totalt sönderklippta, det ser ut som att vi är världens största gangsters. Vi lade ner massor av timmar för att sköta avtalet med Hem skola, men det visas inte, säger Niklas Falk.

I förra veckan bröt Friends avtalet med Kompiskalendern.

– Vi sade upp samarbetet på grund av Kompiskalenderns samarbete med Pool media. Vi vet att de tidigare varit kritiserade för oseriös insamling.

Men Pool media har väl inte gjort någon insamling utan sålt annonser?

– Det stämmer, men vi vill inte bli förknippade med dem, säger Amelie Furborg, pressansvarig på Friends.

Mer läsning

Annons