Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rosévin ska matcha sminket

Under fredagen ringlade sig köerna långa utanför Örebro slott. För 17:e året i rad arrangerades där ost- och vinmässan.

Annons
Lockande rosé. Jonna Larsson (närmast) och Helena Ivarsson lockas av roséviner. Inte bara en dryck, har de fått lära sig, utan något som också ska matcha sminket.

60 utställare visade upp sina godsaker, varav drygt hälften importerar vin.

En mycket udda produkt serverades av Chris Wine, en mousserande björksav från Östersund. Ett litet familjeföretag som skakat liv i ett uråldrigt recept från 1700-talet och lyckats bra på exportmarknaden, berättar Anders Andersson på Chris Wine.

– En vild smak. Lite humle, jäst, en ton av svamp, sammanfattade han. Och visst, nog fanns där en svampton från fjällvärlden. Eller om det var inbillning.

Högst upp i slottet fanns avec-avdelningen där bland annat två nya lokala snapsar såg dagens ljus. Tre små gummor från Bergslagens Destilleri i Nora och Örebro slotts akvavit från Grythyttan Whisky.

Naturvin ny trend

NA spanade också efter en ny trend. Den 2 april ska Systembolaget börja sälja ”naturvin” för första gången. Det är en nischprodukt som har sina anhängare lite här och där runt om i världen. I Norge har naturvin fått bra fäste, men på mässan hittade vi ingen enda monter som hade naturvin.

– Än så länge är det en obefintlig nisch i Sverige, säger Micke Pettersson på Tomp, en ledande öl- och vinimportör i Örebro. Redan klassificeringen är ett problem, vad menas egentligen med naturvin?

Men Micke Pettersson tror att naturvin kan göra en inbrytning också i Sverige.

– Allt som har med miljö och ekologi att göra kommer att växa. Däremot är jag tveksam till om Systembolaget gör rätt när man miljömärker ekovin, jag tror det stöter bort en del vanliga konsumenter.

Många mässor

Tomp har haft en rekordartad tillväxt. Från starten 2004 har omsättningen ökat från 14 till i dag 170 miljoner kronor. Företaget har 14 anställda, importerar öl och vin från alla världens hörn.

– Sådana här mässor är vår enda möjlighet att komma i direktkontakt med våra slutkonsumenter, säger Micke Pettersson. Det har växt fram ett stort antal vin- och matmässor på senare år.

Karlstad har redan etablerat sig, Västerås är på gång, Skövde och flera platser i södra Sverige startar också mässor.

– Örebro var tidigt ute, konstaterar projektledaren för årets Chateau Grand Cru, Peter Linqvist. Men det finns plats för många fler. Det ökade utbudet har inte påverkat oss, vi har sålt slut på biljetterna också i år.

Micke Pettersson.
Butelj på er. Anders Andersson framhåller en flaska mousserande björksav från Jämtland.

Mer läsning

Annons