Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så cyklar man om en häst

Mellan Karlslund och Latorp kan man cykla, gå eller rida på den asfalterade banvallen. Men ett bekymmer finns. Hästar kan skrämmas av fortåkande cyklister, rullskid- och inlinesåkare.

Annons
Säker omkörning. Lisbeth Svedberg och hennes häst Oktawia blir omkörda, men denna gång gick det lugnt till väga. Det är fortåkarna på cykel som bara dyker upp utan att påkalla uppmärksamhet som hästarna blir mest rädda för, berättar ryttarna.

Ryttaren Lisbeth Svedberg i Östertysslinge är en av de som använder banvallen för att rida på. Hon vill att andra trafikanter visar mer hänsyn.

Hur ska cyklisterna göra vid en omkörning?– När man kommer ungefär 50 meter bakom hästen: börja ropa försiktigt, säga något, eller vissla, säger Lisbeth.

Plinga på med ringklockan?– Hästar reagerar olika på det ljudet, men jag tror det är bättre att plinga i stället för att bara köra om.

Hur bör inline- och rullskidåkare göra?– Samma där, att man kan säga något, och försöka att passera så försiktigt det går. Och kan man stanna till vid ett möte är det bra, så hästen inte skräms av stavar som hakar i marken.

Banvallen mellan Örebro och Latorp köptes in av Örebro kommun i början av 1990-talet. Den gjordes då om till en grusad cykel- och ridbana. För två år sedan restaurerades banan. Ungefär halva bredden asfalterades så att cyklisterna fick en bekväm körbana utan håligheter. Den andra delen blev grusbelagd, för ryttarna.

Hon har inte emot att motionärer använder banvallen.

– Det var ju tanken att alla ska samsas på banvallen, men det är viktigt att man visar hänsyn, för hästar är flyktdjur och kan bli hysteriskt rädda om till exempel en inlinesåkare bara dyker upp bakom dem.

Incidenter har hänt utmed banan.

– Min medryttare råkade ut för att hästen blev skrämd och att den slängt sig åt sidan. Risken är att man kan hamna i diket. På sträckan mellan Tysslinge och Gräve är diket sju meter djupt, dråsar man ned där kan man bryta nacken.

Det är tätt mellan hästgårdarna utefter banvallens sträckning.

– Det finns otroligt många hästägare i Latorp, Tysslinge och så har vi Örebro Fältrittklubb i Karlslund, säger Lisbeth.

Ett annat bekymmer är enligt Lisbeth att asfalteringen gjort att ridytan minskat.

– Det har blivit väldigt smalt där man ska rida, och det gör att man inte längre kan galoppträna, utan bara skritta eller trava försiktigt. Själv får jag lasta och åka till Karlslund för att träna.

Ewa Overmeer är ordförande för Lators byalag som drev frågan om banvallens asfaltering. Hon känner väl till ryttarnas bekymmer.

– Ryttarna har informerat oss i byalaget hur man ska passera ett hästekipage, och det har vi delat med oss av till cyklisterna. Men svårigheten är ju att nå de som bor i Örebro, säger hon.

Ewa förstår ryttarna.

– Det vet man ju själv när man är ute och cyklar. Kommer det en som tokcyklar och kör om och inte ger något tecken – det är ju jätteläskigt. Därför är det viktigt att det går ut information för hur man ska bete sig när det gäller hästekipagen på banvallen.

Lisbeth Svedberg.

Mer läsning

Annons