Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Thorén business school anmäld av upprörda föräldrar

Flera föräldrar har anmält Thorén business school till Konsumentverket.
Företagets representanter har ringt upp deras 15-åriga barn i stället för att vända sig till målsmännen. Även hushåll med NIX-spärrade telefoner har blivit uppringda.

Annons

Anmälningarna kommer från olika orter i Sverige, däribland Stockholm, Sundsvall och Karlstad. Den senaste är från november i år. Den tidigaste från december 2009. Det är ännu inte känt om någon 15-åring i Örebroområdet har blivit uppringd av representanter för friskolan.

Erkänner misstagKonsumentverket anser att ”Thorén Business schools marknadsföring otvetydigt strider mot god marknadsföringssed och bör omedelbart upphöra”

- Vi har gjort fel, och det erkänner jag, säger Raja Thorén, vd för Thoréngruppen AB i Umeå.

"Ibland blir det fel"

Raja Thorén säger att den här typen av samtal inte överensstämmer med den samtalspolicy som företaget har tagit fram.

- Där står att du ska presentera sig tydligt med fullständigt namn och att du ska fråga efter målsman innan du talar med eleverna. Men vi har en del korttidssäljare, och ibland blir det fel, säger han.

Tveksam till spärr

ringa upp NIX -registrerade nummer anses strida mot god marknadsföringssed, eftersom abonnenten därmed gjort klart att han eller hon inte vill bli kontaktad i föräljnings- eller marknadsföringssyfte. Men Raja Thorén är dock inte beredd att medge att det är fel att ringa upp sådana nummer.

- Vi har tidigare gjort bedömningen att det vi går ut med är samhällsinformation, men vi gör nu en utredning för att se om den bedömningen bör ändras.

Vad tycker du personligen?- I vår utredning och svar till Konsumentverket kommer vi att visa hur vi ser på saken.

Kan spåra avsändarenNär NA talar med Raja Thorén har han inte sett de enskilda anmälningarna ännu.

- När jag ser namnen på de som anmält kan jag antagligen också se vilka som har ringt dessa nummer. Då blir det lättare för mig att se få en bild av som har hänt. Det kan ju vara en och samma person som har ringt anmälarna.

Senast den 20 december ska Thorengruppen ha inkommit med ett svar till Konsumentverket.

- Vi kommer att följa god marknadsföringssed. Vi har bara det alternativet, säger Raja Thorén.

Vill inte uttala sigSusanna Runheim, business manager på Thorén business school i Örebro, säger att den typen av marknadsförong det är fråga om kommer från huvudkontoret.

- Vi jobbar inte med den typen av marknadsföring. Vi jobbar med öppet hus och med mässan, säger hon.

Vad tycker du om det här sättet att kontakta 15-åringar?- Jag tycker intenting om det. Jag är för dåligt insatt.

Har ni själv riktat er direkt till 15-åringar i er marknadsföring?- Vi har nog skickat vykort med våra öppet hus-tider till eleverna, säger hon.

Susanna Runheim, business manager på Thorén business school i Örebro.

Saxat ur anmälningarna

En förälder i karlstad skriver till Konsumentverket:En friskola, Thoren Business School, startar i höst i Karlstad. För att få elever ringer dom upp minderåriga ungdomar för att göra reklam för sin skola. Vi ör ett antal föräldrar som tycker att detta är väldigt fel. Hur ser ni på detta?”

En mamma från en annan ort skriver: ”Thorengymnasiet ringer och vill prata med min dotter som är 15 år. Jag talar om att hon inte är myndig och att det är jag som är hennes målsman.”

Två av anmälarna är arga för att personen som ringer bara uppger sitt förnamn. ”Hennes ärende var att övertyga sonen om att söka till TBS. Hon uppgav att hon var marknadskommunikatör på TBS. Hon ville inte tala om sitt efternamn”, skriver en förälder i sitt brev till Konsumentverket.

En pappa i Sundsvall upprörs över företagets massutskick: "Det är vilseledande till en 15-åring. Det här brevet har gått ut till i åk 9 i Sundsvall. Inte till föräldrar men till eleverna själva.

Mer läsning

Annons