Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägräcken livsfarliga för bussar

Olyckan utanför Villingsberg i onsdagskväll hade kunnat sluta i en katastrof – om en buss varit inblandad. Moderna mitträcken som exempelvis satts upp på E18 mellan Lekhyttan och Karlskoga är inte dimensionerade för tung trafik.

Annons
En kvinna var nära att spetsas av en vägbalk som gick rakt genom förarhytten på hennes lastbil i en olycka på onsdagen.

– Det är en väldigt ovanlig olycka, säger Håkan Nicander, Trafikverkets projektledare på sträckan. Men balkräckena är inte dimensionerade för att ta emot krafter från tunga lastbilar i 80 km/timmen. På vissa sträckor, vid branta slänter, förstärker vi därför sidoräckena så att de ska klara påfrestningarna från den tunga trafiken, fortsätter han.

Beskedet om olyckan utanför Villingsberg skakar om Trafikverket. En yrkeschaufför var nära att spetsas av mitträcket när det trängde in i förarhytten.

– Av oklara omständigheter gränslade långtradaren balkräckets början. En sådan olycka ska inte kunna hända, säger Peabs platschef Christer Jansson som berättar att räcket var färdigmonterat på sträckan där olyckan inträffade.

Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket och mannen bakom Nollvisionen, lovar på stående fot att gå till botten med olyckan.

– Den här olyckan kom som en nyhet för mig, säger han när NA når honom för en kommentar. Men det finns säker redan folk på plats som har påbörjat utredningen.

Är mitträckena säkra?

– Det ska ganska mycket till och en speciell situation om det ska sluta så här illa. Vi vet att alla former av räcken minskar dödligheten med 70–80 procent. Men vi ska förstås undersöka noga hur den här situationen har uppstått, svarar Claes Tingvall.

Blir det fler och fler balkräcken efter våra vägar?

– Ja, vajerräcken kräver rätt mycket underhåll. Så fort något fordon petar till stolparna störs funktionen. Det är dels en kostnadsfråga, dels handlar det om arbetsmiljön. Balkräckena är lite mer robusta och står emot lättare påkörningar bättre, förklarar Claes Tingvall.

Mer läsning

Annons