Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sju timmars sömn är bäst

Sju timmar sömn varje natt är idealet. Sover du mer eller mindre än så ökar risken för sjukdomar, enligt en amerikansk studie.

Annons

Sover du mindre än sju timmar varje natt ökar det risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Det säger en forskare vid universitetet i West Virginia som har undersökt sömnvanorna hos 30 000 människor.

Fem timmars sömn fördubblar risken för hjärt- och kärlkramp, stroke och hjärtinfarkt.

Det som är förvånande med resultaten är att mer än sju timmars sömn också kan vara farligt. Deltagare i undersökningen som sov mer än nio timmar löpte dubbelt så stor risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.

Lena Leissner, överläkare på Sömnenheten i Örebro. Kan det vara farligt att sova för mycket?

- Det kan det ja. Det beror inte på att det är farligt att sova mycket. Sover man mer än sju timmar ger det en indikation på att man har sämre sömnkvalité. Bra sömnkvalité är sju timmar bland vuxna individer. Men till exempel de med sömnapnésyndrom eller andra snarksjukdomar kan behöva 14 till 16 timmar varje natt. De är i en situation där snarkningar medför andningssvårigheter och de löper en större risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.

Vad hände med idealet om åtta timmars sömn?

- När man säger sju timmar räknar man från insomnandet till uppvaknandet. Vid åtta timmar räknar man från att man lägger sig till att man stiger upp. I ena fallet sömntid och i andra fallet sängtid.

- Jag sov själv bara fem och en halv timme i natt. Det känner jag av i dag. Men jag kan ta igen den förlorade sömnen senare. Problemet med människor med sömnsjukor är att de inte har kapaciteten. Vi som inte har sömnsjuka kan slarva ibland men ändå ta ut det kommande nätter.

Mer läsning

Annons